Zakres szkolenia
Kompetencje kierowniczeTytuł szkolenia
Efektywne zarządzenie w instytucji publicznej oraz rola ocen okresowych w procesie motywowania pracowników
Termin
18-19.11.2025
Czas trwania
16 godzin dydaktycznych (2 dni szkoleniowe), godz. 9.00-16.00
Forma zajęć
stacjonarneLiczba uczestników
25Koszt
1090.00 PLNProwadzący
Radosław HancewiczAdresat
Szkolenie skierowane jest do:
- Szefów każdego szczebla w administracji publicznej począwszy od kierujących wieloosobowymi stanowiskami pracy aż po dyrektorów generalnych
- Osób po raz pierwszy obejmujących funkcję kierowniczą, które chcą się dobrze przygotować do wykonywania nowych zadań.
- Osób dokonujących ocen okresowych w administracji publicznej (nie tylko w oparciu o przepisy służby cywilnej), które chcą poszerzyć swoją wiedzę i kompetencje w zakresie oceniania oraz lepiej przygotować się do prowadzenia rozmów oceniających
- Osób nadzorujących lub koordynujących działania systemu ocen okresowych w urzędzie
Cele
- uświadomienie uczestnikom najważniejszych funkcji efektywnego szefa oraz tego czym różni się zarządzanie od pracz w roli eksperta
- poprawienie efektywności zarządzania uczestników szkolenia
- uświadomienie uczestnikom roli oceny okresowej w motywowaniu pracowników, a także pozostałych płaszczyzn z którymi związane są oceny okresowe
- dostarczenie uczestnikom wiedzy nt. szczegółowych kryteriów oceny i ich stopniowania w odniesieniu do codziennych zachowań podwładnych, a także zwiększenie kompetencji w zakresie poprawnego prowadzenia rozmów oceniających
Efekty szkolenia
- zapoznanie uczestników z najważniejszymi zasadami zarządzania w instytucji publicznej i roli szefa w procesie zarządzania
- omówienie najbardziej efektywnych narzędzi zarządzania stosowanych na poszczególnych jego etapach, a także najczęstszych błędów w zarządzaniu w administracji publicznej
- omówienie zasad prowadzenia ocen okresowych, w tym przedstawienie najczęstszych błędów organizacyjnych popełnianych w procesie oceniania pracowników oraz błędów w sztuce oceniania, a także omówienie sposobów ich neutralizowania, tak by proces oceniania mógł spełnić swoje funkcje
Program
- Niezbędne kompetencje szefa
- Szef z nazwy, pracownik z przyzwyczajenia - podstawowe zadania przełożonego, a rzeczywistość
- Pięć podstawowych funkcji szefa, czyli co decyduje o dobrych efektach pracy?
- Umiejętność motywowania
- Czy można skutecznie motywować nie mając pieniędzy?
- Co demotywuje, a co motywuje pracowników i jak to wpływa na ich efektywność?
- Rodzaje motywacji i zasady prawidłowego motywowania materialnego i niematerialnego
- Planowanie i zarządzanie przez cele
- Do czego potrzebne nam są cele i dlaczego warto planować?
- Czym cele różnią się od zadań?
- Organizowanie pracy i delegowanie
- Zasady dobrego delegowania w instytucji publicznej.
- Najczęstsze problemy w zakresie organizowani pracy i delegowania.
- Nadzorowanie
- Nadzorowanie a planowanie
- Zasady prawidłowego nadzorowania
- Rozliczanie
- Dlaczego pracownicy potrzebują rozliczenia swojej pracy
- Jak rozliczać, żeby osiągać swoje cele?
- Ocena pracowników, jako element funkcji rozliczeniowej
- Oceny okresowe
- Cele i skutki sporządzania oceny okresowej
- Co zrobić żeby ocenianie nie było procesem fikcyjnym?
- Przeprowadzanie ocen okresowych
- Przebieg procesu oceny okresowej członka korpusu służby cywilnej
- Zasady sporządzania ocen okresowych
- Kryteria oceny
- Jak rozumieć definicje kryteriów obowiązkowych i dodatkowych?
- Zasady dobierania odpowiednich kryteriów oraz ich prawidłowego stosowania
- Praktyczne odniesienie poszczególnych kryteriów do postaw i zachowań ocenianych pracowników
- Błędy w ocenianiu
- Odwaga kierownicza i przywództwo, a dokonywanie obiektywnej oceny okresowej.
- Błędy wynikające z organizacji procesu oceniania oraz mające charakter psychologiczny, a także sposoby ich unikania
- Zasady skutecznej rozmowy oceniającej
- Etapy rozmowy z ocenianym
- Błędy w udzielaniu informacji zwrotnej