Zakres szkolenia

Kompetencje kierownicze

Tytuł szkolenia

Efektywne zarządzenie w instytucji publicznej oraz rola ocen okresowych w procesie motywowania pracowników

Termin

18-11-2025, 19-11-2025

Termin

18-19.11.2025

Czas trwania

16 godzin dydaktycznych (2 dni szkoleniowe), godz. 9.00-16.00

Forma zajęć

stacjonarne

Liczba uczestników

25

Koszt

1090.00 PLN

Prowadzący

Radosław Hancewicz

Adresat

Szkolenie skierowane jest do:

  • Szefów każdego szczebla w administracji publicznej począwszy od kierujących wieloosobowymi stanowiskami pracy aż po dyrektorów generalnych
  • Osób po raz pierwszy obejmujących funkcję kierowniczą, które chcą się dobrze przygotować do wykonywania nowych zadań.
  • Osób dokonujących ocen okresowych w administracji publicznej (nie tylko w oparciu o przepisy służby cywilnej), które chcą poszerzyć swoją wiedzę i kompetencje w zakresie oceniania oraz lepiej przygotować się do prowadzenia rozmów oceniających
  • Osób nadzorujących lub koordynujących działania systemu ocen okresowych w urzędzie

Cele

  • uświadomienie uczestnikom najważniejszych funkcji efektywnego szefa oraz tego czym różni się zarządzanie od pracz w roli eksperta
  • poprawienie efektywności zarządzania uczestników szkolenia
  • uświadomienie uczestnikom roli oceny okresowej w motywowaniu pracowników, a także pozostałych płaszczyzn z którymi związane są oceny okresowe
  • dostarczenie uczestnikom wiedzy nt. szczegółowych kryteriów oceny i ich stopniowania w odniesieniu do codziennych zachowań podwładnych, a także zwiększenie kompetencji w zakresie poprawnego prowadzenia rozmów oceniających

Efekty szkolenia

  • zapoznanie uczestników z najważniejszymi zasadami zarządzania w instytucji publicznej i roli szefa w procesie zarządzania
  • omówienie najbardziej efektywnych narzędzi zarządzania stosowanych na poszczególnych jego etapach, a także najczęstszych błędów w zarządzaniu w administracji publicznej
  • omówienie zasad prowadzenia ocen okresowych, w tym przedstawienie najczęstszych błędów organizacyjnych popełnianych w procesie oceniania pracowników oraz błędów w sztuce oceniania, a także omówienie sposobów ich neutralizowania, tak by proces oceniania mógł spełnić swoje funkcje

Program

  1. Niezbędne kompetencje szefa
  • Szef z nazwy, pracownik z przyzwyczajenia - podstawowe zadania przełożonego, a rzeczywistość
  • Pięć podstawowych funkcji szefa, czyli co decyduje o dobrych efektach pracy?
  1. Umiejętność motywowania
  • Czy można skutecznie motywować nie mając pieniędzy?
  • Co demotywuje, a co motywuje pracowników i jak to wpływa na ich efektywność?
  • Rodzaje motywacji i zasady prawidłowego motywowania materialnego i niematerialnego
  1. Planowanie i zarządzanie przez cele
  • Do czego potrzebne nam są cele i dlaczego warto planować?
  • Czym cele różnią się od zadań?
  1. Organizowanie pracy i delegowanie
  • Zasady dobrego delegowania w instytucji publicznej.
  • Najczęstsze problemy w zakresie organizowani pracy i delegowania.
  1. Nadzorowanie
  • Nadzorowanie a planowanie
  • Zasady prawidłowego nadzorowania
  1. Rozliczanie
  • Dlaczego pracownicy potrzebują rozliczenia swojej pracy
  • Jak rozliczać, żeby osiągać swoje cele?
  • Ocena pracowników, jako element funkcji rozliczeniowej
  1. Oceny okresowe
  • Cele i skutki sporządzania oceny okresowej
  • Co zrobić żeby ocenianie nie było procesem fikcyjnym?
  1. Przeprowadzanie ocen okresowych
  • Przebieg procesu oceny okresowej członka korpusu służby cywilnej
  • Zasady sporządzania ocen okresowych
  1. Kryteria oceny
  • Jak rozumieć definicje kryteriów obowiązkowych i dodatkowych?
  • Zasady dobierania odpowiednich kryteriów oraz ich prawidłowego stosowania
  • Praktyczne odniesienie poszczególnych kryteriów do postaw i zachowań ocenianych pracowników
  1. Błędy w ocenianiu
  • Odwaga kierownicza i przywództwo, a dokonywanie obiektywnej oceny okresowej.
  • Błędy wynikające z organizacji procesu oceniania oraz mające charakter psychologiczny, a także sposoby ich unikania
  1. Zasady skutecznej rozmowy oceniającej
  • Etapy rozmowy z ocenianym
  • Błędy w udzielaniu informacji zwrotnej